Aloittavan yrityksen strategia

Uudella yrityksellä on suuria haaveita ja toiveita. Mutta useimmiten yritys perustetaan alalle, jolla on jo vakiintuneita toimijoita, joilla on useita asiakkuus- ja skaalaetuja puolellaan.

Silti jostain täytyisi löytää se oma markkinarako - se, millä erotun muista ja jään asiakkaideni mieliin ja sydämiin. Hinnalla voin toki aina yrittää kilpailla, mutta tulee muistaa, että vain yksi kerrallaan voi olla se kaikkein halvin. Kaikilla uusilla yrityksillä ei myöskään ole heti sitä kumouksellista innovaatiota, joka auttaisi erottautumaan.

Tässä tilanteessa täytyy tutkia kilpailijoita: Missä he ovat vahvimmillaan? Miten he tulevat reagoimaan haasteeseesi? Onko heillä heikkoja kohtia tai alueita, joille he eivät halua ulottua?

Pitää myös kuunnella ja kuulla asiakasta: Miksi he ovat kilpailijaasi niin tyytyväisiä? Mitä voisi silti tehdä paremmin? Mikä estää heitä ostamasta sinulta? Mikä saisi heidät ostamaan sinulta?

Mitkä tekijät vaikuttavat ostopäätökseen nyt ja jatkossa? Löytyisikö niistä meille markkinarako?

Onko liikeideani skaalautuva? Toimiiko malli yhtä hyvin nyt, kuin silloinkin, kun olemme kasvaneet moninkertaisesti?

Mutta miksi valmistautua tämän päivän kilpailuun? Todennäköistähän on, että kun saamme tuotteemme hiottua valmiiksi, niin maailma ympärillä on mennyt jo menojaan. Olisiko sittenkin viisaampaa miettiä hieman ensin?


Koska yritystä perustettaessa päässä pyörii niin monta asiaa, niin uuden yrityksen voi olla vaikeaa keskittyä näihin kysymyksiin. Toisaalta huuma ja usko omaan ideaan voi olla niin vahva, että kaikkia realiteetteja voi olla vaikeaa hyväksyä.


Silloin me voimme auttaa. Rehellisesti ja selkokielellä.