Kasvavan yrityksen strategia

Käytännössä kaikki yritykset tavoittelevat sitä. Kasvua.


Ja monet siinä onnistuvat. Vanha kansa tosin jaksaa muistuttaa kaiken ylösmenevän vielä tulevan sieltä alas. Ja jos kilpailijoiltasi kysytään, niin mielellään kovaa.

Kasvu herättää huomiota. Kilpailijasi kiinnostuvat sinusta yhä enemmän, etsien heikkouksiasi ja arvuutellen seuraavia liikkeitäsi.

Kova kasvu herättää vielä enemmän huomiota, jopa alan ulkopuolella. He saattavat katsoa koko toimialaa täysin toisenväristen lasien läpi kuin nykyiset kilpailijasi.


Kaiken kasvun keskellä on hyvä hieman vilkuilla sivu- ja taustapeileistä, miltä maailma ympärillä näyttää: Miten kilpailijasi valmistautuvat iskemään takaisin?Missä ja milloin on syytä olla erityisen varuillaan? Onko itse toimialan ulkopuolelta syytä odottaa ikäviä yllätyksiä?

Mutta samaan aikaan on pidettävä katse myös horisontissa. Mihin haluamme päästä? Olemmeko todella matkalla sinne? Riittääkö meillä polttoaine? Laskemmeko liikaa yhden kortin varaan? Riittääkö se resepti, jolla pääsimme näin hyvään vauhtiin, ruokkimaan kasvua myös jatkossa?

Voimmeko me toiminnan kasvaessa vain tehdä enemmän ja suuremmalla skaalalla sitä, mitä teemme nyt - vai pitääkö koko ansaintalogiikkaa ja liiketoimintamallia muuttaa?


Emme kai ole tulossa vauhtisokeiksi?


Näissä kysymyksissä me voimme auttaa. Rehellisesti ja selkokielellä.