Yrityksen nopea strategia

Aseta ensin itsellesi haastava tavoite

Esim. "Haemme 50% myynnin kasvua kolmen vuoden päässä, samalla kun kulut kasvavat enintään 20%."

Tämän jälkeen muuta prosentit rahaksi: Jos nykyinen liikevaihtosi on 1 miljoona ja kulut 700.000, niin kasvutavoitteesi on täten 500.000 lisää myyntiä ja enintään 140.000 kulujen kasvua.

Ole sen jälkeen vielä nälkäisempi, ja pyöristä tavoitteet vielä korkeammalle: 800.000 lisää myyntiä kulujen kasvaessa vain 100.000.

Sen jälkeen pilko tavoitteesi

Mieti, mitä asioita yrityksellesi tulisi tapahtua, tai mitä teidän tulisi saavuttaa, jotta saat myynnin kasvamaan halutun summan verran?

Mieti, mitkä sudenkuopat lennättävät kulusi taivaan tuuliin, tai minne toiminnassasi voi muodostua pullonkauloja kasvua jahdatessasi.

Valitettavasti emme voi hallita kaikkea, vaan ympärilläsi tulee tapahtumaan asioita, jotka joko auttavat tai haittaavat sinua. Molempiin tulee varautua.

Positiiviset tapahtumat tulee voida hyödyntää kilpailijoita nokkelammin, ja negatiivisille tulee laatia riittävän vahva varasuunnitelma.

Listaa kaikki edellä mainitut asiat ruudukkoon. Kaikki, mitä mieleesi tulee. Siirry sitten eteenpäin.

Arvioi sisäisen tekemisen vaikutuksia ja panosta

Mieti, mikä vaikutus toimenpiteillä tai niiden tekemättä jättämisellä on tavoitteeseesi, sekä kuinka paljon aikaa taikka rahaa ne vaativat.

Arvioi ulkoisten tapahtumien todennäköisyys ja vaikutus

Arvioi, kuinka todennäköistä on, että listaamasi ulkoiset asiat tapahtuvat. Mieti lisäksi, kuinka suuri vaikutus niillä olisi tavoitteidesi toteutumiseen.

Nyt seuraa tärkeä vaihe: Sinulla on pitkä lista asioita arvioituina, seuraavaksi pitää valita ne, joiden eteen ryhdytään tekemään töitä.

  1. Valitse ensin ne omat tekemiset, joilla on suuri vaikutus, mutta vähäinen vaiva. Tee ne heti huomisaamuna!
  2. Poimi sitten ne asiat, joilla on suuri vaikutus, mutta jotka vaativat paljon resursseja (aikaa ja rahaa). Näistä tulisi tehdä kunnon projektit itsellesi.
  3. Ne asiat, jotka vaikuttavat vain vähän, mutteivät myöskään vaadi suurta ponnistusta, kannattaa säästää välipaloiksi tekemisen oheen - mutta niistä ei saa stressata.
  4. Asiat, jotka vaativat paljon resursseja, mutteivät juurikaan vaikuta asioihin - unohda ne heti!
  5. Poimi sitten ne ulkoiset tapahtumat, joiden todennäköisyys on suuri ja jotka vaikuttavat toimintaasi suuresti. Näihin sinun on varauduttava huolella.
  6. Seuraavaksi kiinnitä huomiota asioihin, joiden todennäköisyys on pieni, mutta vaikutus suuri. Jollet pysty tekemään asialle mitään, niin älä rakenna asiasta itsellesi suunnatonta stressiä.
  7. Asiat, joilla on pieni merkitys mutta suuri todennäköisyys kannattaa käsitellä toimintaympäristön muutoksina ja siirtyä eteenpäin.
  8. Jos jollain on pieni todennäköisyys ja samalla pieni vaikutus, niin mitäpä siihen aikaa enempää tuhlaamaan.


  • Kohdat 2 ja 5 muodostavat strategiasi rungon: Nämä ovat ne merkittävät asiat, jotka sinun tulee joko saavuttaa tai estää, jotta asettamasi tavoite toteutuisi.
  • Kohdat 1 ja 3 siirretään omalle To Do -listallesi.
  • Kohdat 6 ja 7 on pidettävä mielessä, mutta niiden ei saa antaa häiritä jokapäiväistä toimintaa.
  • Kohdat 4 ja 8 pyyhitään mielestä ja keskitytään olennaiseen


Ennenkuin ryhdyt toimeenpanemaan uutta pikastrategiaasi, on toki hyvä myös miettiä, kuinka ainutlaatuinen valitsemasi tie olisi: Olisivatko kilpailijoidesi suut auki hämmästyksestä vai haukotuksesta? Jos epäilet jälkimmäistä, on syytä palata takaisin alkuun ja miettiä muita keinoja kasvulle. Tai soita sitten meille!