Vakiintuneen yrityksen strategia

Pitkälle pääsy on vaatinut paljon. Verta, hikeä ja kyyneliä. Jopa useamman sukupolven ajan.

Mutta elämä on vaikeutunut. Alalle saattaa olla tulossa jatkuvasti uusia kokeilijoita, asiakkaat tuntuvat arvostavan uusia ratkaisuja yhä enemmän. Katteet kutistuvat, ja volyymit ovat tiukassa. Ja aina joku on myymässä polkuhintaan.


Tässä kohtaa on syytä katsoa toimialaa kokonaisuutena: Millaisen neuvotteluaseman toimittajat ja asiakkaat ovat saavuttaneet? Mitä uusia ratkaisuja on tullut ja on tulossa asiakkaiden ulottuville? Miten meidän käy jos jatkamme samalla kurssilla? Miten koko alan käy, jos kukaan ei tartu toimeen?

Myös kilpailijat on hyvä analysoida. Miksi heillä ovi käy? Minkä he ovat havainneet toimivaksi? Mitä kilpailijoiden omistajataho haluaa, rahaa vai markkinaosuuksia? Mitä he osaavat jota me emme vielä osaa?

Entä asiakkaat: Mitä entiset asiakkaamme ostavat nyt? Miksi? Miksi me emme enää kelpaa yhtä hyvin kuin ennen? Mitä voimme tehdä nyt heti ja hieman pidemmällä aikavälillä?

Tulisiko meidän tehostaa toimintaamme vastaamaan paremmin tämän päivän kilpailukenttää, vai onko viisaampaa kääntää katse jo pidemmälle tulevaan, sinne kun olemme joka tapauksessa suuntaamassa?

Onneksi me voimme auttaa. Rehellisesti ja selkokielellä.